Jak mnozí zaregistrovali, rada města odvolala 7.března ze svých funkcí oba jednatele Technických služeb Nové Strašecí, s. r. o. (TS) pana Štefana Podhorce a JUDr. Jiřího Tláskala. Důvody i další informace jsou shrnuty ve vyjádření vedení města v článku týdeníku Raport. Jde zejména o to, že vedení města má poněkud jiné představy o fungování této organizace, a o její roli ve městě.
Jaké byly hlavní výtky k dosavadní praxi?
Organizace
Technické služby Nové Strašecí, s. r. o je společnost s ručením omezeným stoprocentně vlastněná městem Nové Strašecí. Dozorčí radu tvoří rada města a ta jmenuje 2 jednatele. Dle jednatelské smlouvy i statutu byl jeden z jednatelů – Štefan Podhorec – pověřen vykonávat funkci řízení společnosti, a za tuto činnost dostával odměnu. Současně byl také ředitelem TS (za což mu náležel plat, dle našich informací však tento plat nebyl vyplácen). Souběh obou funkcí je v rozporu s nedávným výrokem Nejvyššího soudu a může přinést město právní problémy.
Štefan Podhorec byl však v minulém volebním období i členem rady města, neboli dozorčího orgánu jím řízené organizace. Na tento střet zájmů jsme opakovaně upozorňovali, avšak tehdejší koalici (ODS, SNOM, ČSSD a KSČM) a radě města – ve složení ing. P. Vaic, dr. J. Hlína, CSc., Š. Podhorec, L. Stránská, Z. Šanda, ing. M. Špička a ing. J. Zelenka – stav nevadil (nebo spíše vyhovoval?).
Aby situace nebyla tak jednoduchá, má naše město ještě jedny Technické služby – příspěvkovou organizaci. Ta však nevykonává činnost – její aktivity spolu s majetkem převzala TS s.r.o. Finanční toky a smluvní vztahy mezi oběmi organizacemi a městem jsou velmi spletité (viz náš článek z roku 2008) – je tedy naprosto na místě, že se je současná rada snaží uvést do lepšího stavu.
Odpady
Samostatnou kapitolou činnosti TS bylo odpadové hospodářství. Zde do hry vstupuje další hráč: MPS Kladno, s nímž má město uzavřeno několik smluv o nakládání s odpady. TS zajišťovaly součinnost města s MPS, kontrolu evidence tříděného odpadu, apod. Zde však docházelo k častým nedostatkům a město přicházelo o desítky tisíc jako bonus za třídění.
V praxi navíc TS často vykonávaly činnosti, za které město platilo MPS (úklid v okolí kontejnerů, ap.).
Parkovací automaty
Dalším úkolem, svěřeným TS, byla správa a výběr parkovného z parkovacích automatů. Neprůhlednost (či dokonce nevýhodnost) tohoto systému byla mnohokrát kritizována zastupiteli MPR i KDU-ČSL.
Údržba zeleně
Členové komise životního prostředí kroutili nevěřícně hlavami, když se dověděli, jakou část rozpočtu spolykala údržba zeleně. Jen na údržbu stromů bylo údajně vynaloženo 300 tisíc Kč. Ročně. Jejich stav tomu příliš nenasvědčuje…
Chyby v dokumentaci a účetnictví
Při svém seznamování se se stavem města rada s údivem zjistila, že TS dlouhodobě porušovaly základní zákonnou povinnost každé organizace zveřejňovat své výroční zprávy a další dokumenty v Obchodním rejstříku.
Nesprávně vyúčtované desetitisíce na služební cesty jsou nejen účetním pochybením: otázkou je, zda časté cesty mimo město byly vůbec nutné.
Ekonomika
Jak se zdá, odvolaný jednatel Š. Podhorec si nemusel dělat mnoho starostí s ekonomickou situací TS. Ceny, které účtoval městu, neprocházely žádnou veřejnou kontrolou, a když si například za autobusovou zastávku u polikliniky naúčtoval o 400 tisíc více, než bylo v rozpočtu, koaliční zastupitelé mu částku mlčky schválili. Získávání externích zakázek se příliš nedařilo, a technika, nakoupená na leasing stojí často nevyužitá.
Nový systém
Nová pravidla, přijatá radou se snaží zavést systém, umožňující lepší fungování TS a zejména větší možnosti kontroly ze strany města. První z nově jmenovaných jednatelů, ing. Miroslav Čermák, bude současně řídit TS (a pobírat odměnu). Druhý z nich, ing. Bureš, který je současně členem rady města, bude na činnost TS dohlížet bez nároku na odměnu. Přejme jim, ale hlavně sobě, aby se jim povedlo z černé díry polykající každoročně 11 milionů z rozpočtu města udělat organizaci, která bude hospodárnější a městu užitečná.