Ing. Jan Bureš, radní za MPR-RPM
Novostrašečtí kostlivci lezou už i z kanálu. Možná to zní úsměvně, ale přibližně jedna čtvrtina občanů Nového Strašecí, která již dlouhá léta čeká na dokanalizování města, bude mít spíše vrásky na čele než úsměv na tváři. Dotace na dobudování kanalizace je totiž zatím stále v nedohlednu, a to i přesto, že žádost byla schválena Ministerstvem životního prostředí a projekt je schválen k financování. K finálnímu podpisu Smlouvy o podpoře zbývá předložit dokumenty vyžadované pravidly Operačního programu Životní prostředí. Tato zdánlivá formalita však představuje zásadní ohrožení dotace.
Bývalé vedení města občany a veřejnost o problematice příliš neinformovalo, celá záležitost se zjednodušovala s tím, že jednání jsou zdlouhavá a komplikovaná. Pandořina skříňka se otevřela až po volbách a změně vedení města. Důvody, proč se dosud nepodařilo získat dotaci na kanalizaci, začaly nabývat konkrétních obrysů.
Pohled do nedávné historie
Kořeny současného stavu je nutné hledat již v privatizaci vodárenské infrastruktury. V rámci privatizace přecházel majetek na obce, které však neměly s provozováním infrastruktury zkušenosti. Proto se sdružovaly a zakládaly společnosti, do nichž byl tento majetek vkládán. Zmíněné společnosti, které byly ve společném vlastnictví obcí, tak provozovaly svěřené kanalizace a vodovody a vše bylo v nejlepším pořádku. V případě Nového Strašecí se jednalo o vklad do společnosti Vodárny Kladno-Mělník, a.s. (VKM), která v současné době vlastní přibližně jednu třetinu místní kanalizační sítě.
Hlavní příčiny dnešních problémů je však třeba hledat až v září roku 2004. Provozování kanalizací a vodovodů se pro některé zájmové skupiny stávalo stále zajímavější. Společnost VKM byla – řekněme za velmi zvláštních okolností – rozdělena na dvě části: provozní a majetkovou. Provozní část představovala možnost dlouhodobého zisku, byla však prodána soukromému vlastníkovi – Středočeským vodárnám, a.s. Obratem uzavřela VKM se Středočeskými vodárnami smlouvu o provozování. Zisky z provozování tak končí mimo VKM a mimo město.
Bez dotace to nepůjde
Náklady na výstavbu zbývající části kanalizace čítají 94 mil. Kč. Pro představu dodejme, že rozpočet města v roce 2011 představuje 61,2 mil. Kč. Je tedy zřejmé, že získání dotace je základní podmínkou pro uskutečnění záměru dokončit kanalizaci zbylé části města.
Proč se dosud nepodařilo dotaci získat?
Nové Strašecí žádá na dokanalizování dotaci z evropských peněz, které spravuje Státní fond životního prostředí (SFŽP). Ten na jednání se zástupci vedení města dne 23. 3. 2011 konstatoval, že stávající situace ohledně provozování je neakceptovatelná a s možností získání dotace neslučitelná. Hlavním důvodem je způsob uzavření provozovatelské smlouvy mezi VKM a Středočeskými vodárnami, a.s., u níž má SFŽP vážnou pochybnost, zda byla uzavřena v souladu s právem veřejného zadávání (provozovatel údajně nebyl regulérně vybrán). Jakékoli další kroky města směřující k získání dotace jsou ale vázány na tuto problematickou smlouvu. Podle vyjádření SFŽP není totiž možné brát v úvahu změny v provozovatelské smlouvě, když dle jeho názoru již samotná smlouva není správně uzavřena.
Podmínky SFŽP pro získání dotace
Mohlo by se zdát, že podmínky SFŽP jsou až příliš přísné, když se vyřizování žádosti o dotaci táhne už více jak rok. Není tomu tak. Způsob kontroly přerozdělení dotačních peněz je naopak logický a rozumný. Evropské peníze jsou poskytovány těm obcím nebo společnostem vlastněných obcemi, které mají svoji infrastrukturu a její provozování pod kontrolou. Dotace nikdy nejsou poskytovány v plné výši a samozřejmě není žádoucí, aby se obce musely na pokrytí zbylé části investice zadlužovat. Nutnou část spolufinancování mohou z velké části pokrýt zisky a výnosy z provozování infrastruktury.
Tato možnost pro Nové Strašecí zůstává nyní uzavřena kvůli skutečnostem, které se odehrály v letech 2001 až 2004. V tomto období města a obce ve svazku VKM ztratily rozhodující vliv na parametry provozní smlouvy uzavřené mezi společnostmi VKM a.s. a Středočeské vodárny a.s.. Zisk z provozování infrastruktury města byl přesměrován do soukromých rukou.
Zadlužování obcí za účelem investování do majetku, na kterém vydělává soukromník, je v rozporu s principy poskytování dotací a současně s povinností řádné péče o majetek obce.
Ukázkovým příkladem toho, jak to nemá fungovat a čeho se chce SFŽP napříště vyvarovat, je průběh intenzifikace čističky odpadních vod (ČOV) v roce 2000, která byla provedena rovněž za podpory Státního fondu. Nové Strašecí investovalo z rozpočtu více než 6 mil. Kč, ale z provozování ČOV se do rozpočtu města nevrátila ani koruna. Více než šestimilionová investice pak zákonitě chybí dodnes jinde.
Rekapitulace současného stavu a další kroky
Nové Strašecí kvůli historickým vkladům do VKM a následnému prodeji nemá svou infrastrukturu absolutně pod kontrolou. Příjem z provozování čističky odpadních vod a kanalizační sítě ve vlastnictví města (zhruba ze tří čtvrtin) představuje 0 Kč. Příjem z provozování části vodovodní sítě činí pouhých 100 Kč ročně.
Tuto nevýhodnou smlouvu schválilo bývalé vedení města, které by mělo hájit zájmy svých občanů. Podobně, jako by mělo VKM hájit zájmy svých akcionářů, tedy i zájmy Nového Strašecí.
Zásadní komplikací pro možnost získání dotace je samotný způsob uzavření smlouvy z roku 2004 mezi VKM a Středočeskými vodárnami. SFŽP tento právní úkon zpochybňuje a požaduje doložení stanoviska Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) a Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) o regulérnosti výběru provozovatele. SFŽP se již snažil tyto podklady u společnosti VKM získat, avšak bezúspěšně.
Rovněž město zaslalo dne 30. března 2011 společnosti VKM dopis s žádostí o doložení potřebných dokumentů. Na tom, zda VKM podklady dodá, a na následném stanovisku ÚOHS/MMR bude záviset, jestli město bude nebo nebude mít možnost ucházet se o dotace na dokončení kanalizace ze SFŽP.
Současné vedení města se problematikou intenzivně zabývá a svým občanům garantuje, že učiní všechny kroky vedoucí ke zlepšení současného stavu.
O dalším vývoji a následných krocích v této věci bude občany i veřejnost i nadále pravidelně a zcela otevřeně informovat.