14. července 2010
Neuvěřitelně drahou cyklostezku nechal postavit pražský magistrát. Kilometr stál skoro tolik, co výstavba stejně dlouhého úseku silnice I. třídy – 50 milionů korun…
…probíhala zpráva médii na začátku letošního roku
Asi by nikoho ani nenapadlo, že se něco podobného chystá v Novém Strašecí. A přeci.
Na veřejném zasedání zastupitelstva konaného dne 30.6.2010 město předložilo zastupitelům na vědomí informaci o tom, že podalo dne 15.6.2010 žádost o poskytnutí dotace na cyklostezku „Ze Strašecí do Stochova na kole I.etapa“ a to v hodnotě 10mil Kč (10.060.380,-Kč) zahrnující 2mil finanční spoluúčast města. Cyklostezka by měla vést od „Křížku“ směrem na Stochov po stávající asfaltce kolem skládky „Na Okrouhlici“, dále po stávající polní cestě na hranici katastru, který končí na rozcestí cest na Stochov a ke Stochovské kapličce.
Situace je dnes následující:
Část nynější cesty má již dostatečně kvalitní asfaltový povrch – (cca 600 m). Od konce tohoto úseku k hranici katastru Stochova to je pak 850 m. Z rozhovoru s vedoucím odboru investic p.Friebertem vyplynulo, že uvažují stávající asfaltový povrch o délce 600 metrů potáhnout novým asfaltovým povrchem a navazující úsek 850 metrů vybudovat nově.
Pro srovnání cena cyklostezky na Rudu v úseku cca 650 m činila v roce 2006 850 tisíc Kč.
Když jsme se dotazovali na detaily, bylo nám sděleno, že hlavním důvodem takto vysoké ceny je to, že by byla vedena v úseku, který je zároveń využíván zemědělskými stroji a proto by musel splňovat zcela jiné parametry.
Zajímavý je i způsob oznámení. Zastupitelům byla tato informace předložena až při samotném zastupitelstvu, takže se nemohli na tento bod vůbec připravit. Byl také porušen jednací řád, neboť nebyla předložena povinná důvodová zpráva, která musí obsahovat ekonomický dopad, tedy zjednodušene řečeno, odkud chce město peníze vzít. Paragrafoví nimralové budou oponovat, že v bodě Různé důvodová zpráva být nemusí, ale plánovaný výdaj ve výši cca 2mil Kč (zbytek by měl být snad pokryt dotací) je dost „významný“ výdaj v rozpočtu a ekonomický dopad by si určitě zasloužil.
Nestálo by za to např. pokusit se vybudovat cyklostezku vedle této zemědělské komunikace a na několika místech vybudovat přejezdy do polí? Pokusit se nejdříve zeptat majitelů těchto nemovitostí na případný odprodej části pozemku potřebného pro vybudování cyklostezky?
nebo
najít jinou vhodnější trasu, např. v územním plánu podél Novostrašeckého potoka? …lokalitou plánovaného biokoridoru „Hliništěmi“?
Otázek by se našlo více, ale proč je pokládat, když je stejně nikdo nechce slyšet.
Dalším rozporem je cena díla. Na zastupitelstvu z úst pana starosty zaznělo, že cena může být nakonec mnohem nižší, než plánovaná. Příkladem je prý např. cena zateplení na Základní škole. Na druhou stranu z úst p. Frieberta zaznělo, že se jedná o normovanou cenu uvedenou projektantem a že bude rád, když mu seženeme jiného, který to spočítá „lépe“.
Co nám tedy vadí?
- plýtvání penězi z dotačních titulů = peněz daňových poplatníků
- absolutní ignorování jakékoli diskuze
- rozpočtem neplánovaný vysoký výdaj ve výši 2 mil. (které mohou být účelněji vynaloženy např. na opravu silnic a chodníků uvnitř města)
- porušování jednacího řádu, neboť v rozporu s jednacím řádem není zdůvodněno odkud bychom peníze na dofinancování dotace vzali
- ignorování schváleného strategického plánu, který definuje důležitější potřebné věci.
- cyklodálnice o délce 1,45 km bude nyní končit uprostřed polí na hranici katastru se Stochove. Dle vyjádření města Stochov do budoucna o cyklostezce určitě uvažují, nyní ale prioritně řeší důležitější investice jako je zateplování bytovek.